Onze diensten

Innovatie Management

Innoveren doe je niet zomaar. Een succesvol eindresultaat is niet vanzelfsprekend. De weg is lang en vol van onverwachte risico’s en barrières. Goede voorbereiding is dan ook belangrijk en noodzakelijk. Met de kennis en expertise van KOAIM vergroot u de kans van slagen aanzienlijk.

Onderzoek van Booz & Company toont aan dat slechts een kwart van alle bedrijven effectief is bij de start van innovatie. En Stage-Gate goeroe Robert G. Cooper laat zien dat van iedere zeven projecten voor nieuwe producten/diensten, er slechts vier in ontwikkeling gaan (de andere drie komen niet eens uit de startblokken), anderhalf worden uiteindelijk worden geïntroduceerd en slechts één succesvol is. Innovatie, je zou er bijna niet meer aan beginnen. Met de juiste aanpak en een bewezen methode vergroot u uw kans van slagen aanzienlijk. Het maakt innoveren overzichtelijker en vooral veel leuker.

Er is een gestructureerde innovatie-aanpak die creativiteit en de zakelijke praktijk combineert.

De VOORT innovatiemethode is de vertaling van FORTH, een acroniem van vijf heldere stappen:

  1. Full Steam Ahead / Vertrekken
  2. Observe & Learn / Ontdekken
  3. Raise Ideas / Ontwikkelen
  4. Test Ideas / Reflecteren
  5. Homecoming / Terugkeren

De VOORT innovatiemethode brengt in een expeditie van 20 weken structuur in de vaak chaotische start van innovatie, creëert 3-5 nieuwe mini businesscases en promoot een cultuur voor innovatie. De mini-businesscases voor innovatieve concepten zijn (potentieel) succesvol als ze passen bij de praktijk van je organisatie.

De VOORT innovatiemethode is in de praktijk ontwikkeld en in Europa met succesvol ingezet door meer dan 35 organisaties in zowel B2B- als B2C-markten en non-profit sectoren. De methode vormt de basis voor de Amazon bestseller over innovatie: De innovatie expeditie.

Recent wetenschappelijk onderzoek waarin 10 cases met de VOORT innovatiemethode (2007-2013) zijn bestudeerd, toont aan dat de innovatie-effectiviteit verdubbelt:

  • Normaal innovatieproces: 37,5% van de ideeën die de revue passeren wordt gelanceerd.
  • VOORT innovatieproces: 77% van de nieuwe mini businesscases wordt gelanceerd.

Gebruikers geven de VOORT innovatiemethode een 8,1 (op een schaal van 10). Betrokkenen in de industrie, dienstverlening en overheidsorganisaties in Europa zijn zeer tevreden over de methodologie. Zij beschrijven de sterke punten van de methodologie als:

  • Systematisch
  • Bevordert interne samenwerking
  • Nauwe betrokkenheid van de eindklant
  • Genereert praktische businesscases
  • Vergroot de effectiviteit van innovatie
  • Bevordert een cultuur van innovatie